סרטונים קשורים ביוטיוב – סוף עידן?

אתר יוטיוב משנה את הגישה שלו בנוגע לסרטונים קשורים המוצגים בסוף הסרטונים שלנו. למה זה קורה ומה ניתן לעשות? המשיכו לקרוא

סרטונים קשורים ביוטיוב - YouTube related viceos

יוטיוב הינו אתר הסרטונים הגדול בעולם. הוא גם מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם (אחרי גוגל כמובן).
ככזה, האתר הוא מאד פופולארי גם לשימוש אישי וגם כמובן לשימוש עסקי. מי מאיתנו לא העלאה סרטונים המסבירים אודות מוצר או שרות שלנו, ווידאו היא דרך מצויינת וגם ממירה לעשות זאת.

השיטה היא בדרך כלל כך: אנחנו נצלם סרטון של מספר דקות, נעלה אותו לערוץ שלנו ביוטיוב ומשם נטמיע אותו באתר שלנו באמצעות קוד ההטמעה שנקבל מיוטיוב, או אם אתם משתמשים באתר וורדפרס, פשוט נעתיק את כתובת הסרטון מהדפדפן ונדביק אותו בתוך עורך הטקסט שלנו וורדפרס ידאג להציג את הסרטון. זהו, הסרטון באתר שלנו.
ומהצד של יוטיוב -
יוטיוב מעוניין שכמה שיותר גולשים ייצפו בכמה שיותר סרטונים, זאת על מנת שייחשפו לכמה שיותר פירסומות, ממנה עושה יוטיוב (הרבה) כסף (מונטיזציה). לכן, בסוף כל סרטון שאנחנו מעלים ליוטיוב אוטומטית מציגה סרטונים קשורים - Related Videos. אלו סרטונים שלנו או של משתמשים אחרים ביוטיוב הקשורים בצורה מסויימת לסרטון שלנו - נושא משותף, תוכן משותף וכדומה.
אבל, לעיתים אנחנו לא מעוניינים בכך שהגולש שצופה בסרטון שלנו ייחשף לסרטונים אחרים שלנו או של המתחרים שלנו (חס וחלילה), לכן, יוטיוב איפשר להוסיף פרמטר בסוף הנתיב של הסרטון שלנו המורה לנגן הוידאו לא להציג סרטונים קשורים בסוף הסרטון המתנגן. התוצאה: הסרטון היה חוזר להתחלה והגולש המשיך לגולש באתר שלנו.
כך עושים זאת:

https://www.youtube.com/watch?v=WEkSYw3o5is?rel=0

הוספנו  rel=0 לסוף כתובת הסרטון ויוטיוב כיבד את בקשתינו ולא הציג סרטונים נוספים בסופו.

כעת, כשנוסיף את הפרמטר rel=0 יוצגו סרטונים קשורים. הנה אותו הסרטון מכתובת האינטרנט  שציינתי למעלה. העבירו את הסרטון לסופו ותוכלו לראות כי מוצגים סרטונים קשורים.

 

מה השתנה?

יוטיוב הודיעו כי יפסיקו לתמוך ב rel=0, החל מה-25 בספטמבר. לפני השינוי, במידה וערך הפרמטר הוא 0, הנגן לא הציג סרטונים קשורים. אחרי השינוי, אם הפרמטר הוא 0 הנגן יציג סרטונים מתוך אותו ערוץ ממנו מתנגן הסרטון. זוהי בעיה. מדוע? גם אם נגדיר את הפרמטר כ-0, הנגן יציג סרטונים קשורים (גם אם מתוך הערוץ שלנו), אך לחיצה על אחד מהסרטונים הקשורים (נניח והגולש כן מתעניין בסרטון נוסף שלנו), יוציא את הגולש מתוך האתר שלנו יעביר אותו ליוטיוב (מונטיזציה), שם הגולש כבר נמצא בידיים של יוטיוב והסיכוי שיחזור לאתר שלנו, יבצע קנייה, ישאיר ליד, ישלח טופס קְטַנָּה בעשרות מונים.

מדוע זה קרה?

אני לא עובד ביוטיוב ואין לי מידע פנימי, אך לדעתי זהו חלק ממערך שלם של שרותי גוגל שהם מגבירים בו את המונטיזציה או מתחילים לגבות עליו תשלום.

  1. יוטיוב לאחרונה הציגו גירסה בתשלום ללא פרסומות הנקרא YouTube Premium , נכון לעכשיו השרות הוא בעיקר קשור להזרמת וידאו ללא פרסומות, ניגון אוף-ליין ותכנים מיוחדים שלהם, אינני מכיר אפשרויות מתקדמות לניהול הנגן שלהם.
  2. גוגל מפות הודיעו כי עבור השימוש ב API שלהם הם ידרשו הכנסה של כרטיס אשראי. גם אם סף החיוב הוא די גבוה לבעלי אתרים קטנים, עדיין יש כאן דרישה לכרטיס אשראי.
  3. אתם זוכרים שפעם Google App for Business היה חינם? כל מי שנרשם היה מקבל חינם עד 50 תיבות מייל לדומיין שלו. היום תיבה אחת עולה 5$ לחודש.

כך שאני מעריך שעוד ועוד שרותים של גוגל שהיום אנחנו מקבלים בחינם יתחילו לעלות כסף. אני לא טוען שזה רע, תשלום על שרות מבטיח שהוא יתקיים לטווח ארוך יותר, מאפשר קבלת שרות טוב וגם המשך פיתוח של המוצר, אך כדאי להיערך לכך.

מה אפשר לעשות?

ישנן מספר אלטרנטיבות ליוטיוב המאפשרות הגדרות לנגן הוידאו. אחת מהן היא Vimeo שהוא אתר הזרמת וידאו, כמו יוטיוב, אך יש לו מסלולי פרימיום המאפשרים הגדרה וניהול (והגנה) על הסרטונים שמעלים לאתר שלכם ולאתר וימאו. המסלולים מתחילים בכמה דולרים בודדים לחודש ועד כמה עשרות. אם התכנים והתצוגה שלכם חשובים - אני ממליץ לבדוק אותם.

אלטרנטיבה נוספת היא להעלות את הסרטון עצמו לאתר שלנו ולא להסתמך על יוטיוב. זה אולי טוב לסרטון אחד או מספר סרטונים בודדים, אבל לאורך זמן, השרת בו מאוחסן האתר שלנו כנראה לא בנוי להזרמת וידאו ולא יבצע זאת בצורה מיטבית. מעבר לכך שאנחנו מפסידים חשיפה של הסרטון באתרים כמו וימאו ויוטיוב, ויש לך כנראה גם משמעויות של SEO.

כרגע, אם הסרטונים שלכן נמצאים ביוטיוב, ומוטמעים באתר שלכם וגם מציגים סרטונים קשורים שאתם לא ממש רוצים, אני ממליץ לגשת לסרטון שלכם ביוטיוב ולדאוג שהתיאור שלו עדכני, ומציג תקציר של הסרטון כמו גם מידע על זכויות יוצרים, וקישור חזרה אל האתר שלכם. כך, גם אם הגולשים עזבו את האתר שלכם עקב לחיצה על סרטון הם יוכלו אולי לראות את המידע על הסרטון ביוטיוב ולהבין מהיכן הוא מגיע. (טוב לעשות זאת גם באופן כללי לסרטונים שלכם).

טריק קטן (אך לא ממש מומלץ) : אם יש לכם רק סרטון אחד בערוץ והוספתם Rel=0 בסוף כתובת הסרטון, יוטיוב לא יציג סרטונים נוספים כי אין לכם עוד סרטונים בערוץ. סרטון אחד לערוץ.

לסיכום:

יוטיוב (וגוגל) משנים את הגישה שלהם בנוגע לשרותים חינמיים והדבר בא לידי ביטוי בין השאר בפיצ'ר הקטן והחשוב הזה. בהמשך הדרך אני מאמין שיהיו עוד דברים שיחסמו / יידרש כסף או מנוי בתשלום כדי להשתמש בהם. האינטרנט כבר לא ילד ואנחנו יודעים שעל מנת לקבל מוצר טוב צריך יהיה לשלם עליו. יש להיערך לכך ולהקצות לכך משאבים.

מה את/ה חושב/ת? יש אפשרויות נוספות? המלצות מנסיונך? אשמח אם תגיב/י

פורסם בקטגוריה הדרכות, הודעות אחרונות מהבלוג. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.